Lehetőségek és feladatok
A kistérség új elnökével, Somogyi Balázzsal beszélgettünk az elnökváltást követően beállt új helyzetről, a kistérség további működéséről.
Új elnökként milyen fontosabb változásokat tervez a kistérség működtetésével kapcsolatosan?
- A válasz előtt szeretnék visszautalni arra, hogy a kistérségi alakuló ülése meglehetősen feszült hangulatban telt el. Nyilván olyan érdekek, olyan új irányvonalak jelentek meg,
melyek első hallásra feszültséget, majdnem vihart okoztak. Másrészt az is rányomta bélyegét az ülésre, hogy olyan témával kellett
foglalkoznunk, mely a kistérség működtetésében keletkezett likviditási gondok miatt került napirendre. Eddig mindenki abban a
hitben élt, hogy a kistérségben nem lehetnek finanszírozási problémák, mert ez egy olyan háttérintézmény, amely biztosítja a szükséges
forrásokat azzal együtt, hogy a települések is hozzájárulnak a társulás működtetéséhez. E két tényezőből adódott tehát az ott tapasztalt
nyomott hangulat.
Azóta több polgármesterrel is konzultáltam, és úgy gondolom ezek alapján, hogy ezeket a
feszültségeket le lehet vezetni, a problémákat lehet kezelni. Én azt gondolom, hogy hamarosan sikerül minden település vezetőjével megtalálni a közös hangot, és ennek megfelelően a
kistérséget tovább szeretnénk működtetni. A hogyantovábbról most, az önkormányzati reform előtt viszont nehéz lenne konkrétumokat mondani.
Az együttgondolkodás, összefogás kell, de ez elég lesz-e a felmerült anyagi problémák kezeléséhez?
- Én már látom a kiutat a szorult helyzetből, sőt azt gondolom, hogy a település vezetői
is látják, mert tudják azt, hogy ha a működtetésben nehézségek merülnek fel, akkor azokat a költségeket, melyeket eddig kistérségi
forrásból biztosítottak, most saját büdzséből kell kiegészíteni. Ilyen problémaként merült
fel a szociális intézmények működtetésénél az elmúlt időszakban végrehajtott létszámfeltöltés, ahol minden településnek tisztában
kellett volna lennie azzal, hogy ezt a normatívák valószínűleg már nem fedezik. A törvényi
kötelezettségekkel járó létszámok feltöltése bizony többletforrást kíván a településektől.
Eddig kistérségi forrásból kezeltük a gyógytestnevelést, a logopédiát, a szociális ellátást,
a tanuszodai szállítást, orvosi ügyeletet. A település vezetői ezt eddig is tudták, de nem
szembesültek azzal, hogy mindezt csak kistérségi forrásból nem lehet finanszírozni.
Az elmúlt két hét alatt különböző számításokat végeztünk. Ezek alapján a kistérség polgármesterei elé terjesztettem egy javaslatot, melyek azon területeket tartalmazzák, ahol költségeket lehet csökkenteni. Ez azért is fontos,
mert a 2011-es év az önkormányzatok finanszírozásában nem fog pozitív változást hozni, tehát egyébként is szükséges egy hatékonyabb
gazdálkodásra történő átállás. Természetesen tudom, hogy vannak olyan területek, melyekhez a javasolt intézkedések települési érdekeket sérthetnek, de ezt párbeszéddel,
a tények szembesítésével meg kell tennünk. Példa okán az orvosi ügyeletet említhetném, melyben nem vesz részt Perkáta. Éppen ezért Perkátának sokkal kevesebb a munkája ezzel,
illetve a költsége is, mint a kistérség többi településének. Amennyiben a kistérség többi települése továbbra is úgy gondolja, hogy ez
egy jól működő rendszer, akkor vállalja ennek a finanszírozását is. De ezek mellett a beloianniszi tartozásról, a többi település által e célra
nyújtandó megelőlegezett befizetésről is szükséges döntést hozni. Végül megkerülhetetlen egy olyan fontos kérdés, mint a tanuszoda működtetésének ügye. Iváncsa új polgármesterével is többször tárgyaltam, de szükséges, hogy
együtt mind a nyolc település tárgyalja újra a megoldás lehetőségét, hiszen ez is mindannyiunk érdeke. És megoldást kell találni az uszodába történő szállítás költségeire is, amit ideiglenesen a kistérség magára vállalt.
Ennek számítására többféle elképzelés is lehetséges, az egyik mellett mindenképpen dönteni kell. Ha ezekben meg tudunk egyezni, amire most jók a kilátásaink, akkor a többi dologban is egyezség fog születni.
Korábban is elmondta már, hogy a települések közötti együttműködés mértéke a teljes információáramlással növelhető. Az iváncsai sajtótájékoztatón ezzel összefüggésben jelezte azt is, hogy uniós mintára a kistérségi elnökségi tisztséget is szeretné átalakítani úgy,
hogy félévente, rotációs rendszerrel cseréljék egymást a települések polgármesteri a kistérségi székben. Ezt az elképzelését most, elnökké választása után is fenntartja?
- Ezt valóban én vetettem fel azzal a céllal, hogy mind a nyolc település, mind a nyolc polgármester rá legyen kényszerítve arra, hogy a kistérség ügyeivel részletekbe menően foglalkozzon. Ezt az ötletet továbbra sem zárnám ki, mert az ezáltal remélt cél ma sem
vesztett aktualitásából. Fontosnak tartom, hogy a kistérségi feladatokból, kommunikációból mindenki vegye ki a maga részét. Ezáltal várhatjuk majd el a kistérség településeinek lakosaitól azt, hogy a valamennyi település
érdekét egyaránt szolgáló kistérségi szerveződést elfogadja, célkitűzésit támogassa. Érezniük kell, hogy itt róluk szól a történet.
És itt szeretném azt is kihangsúlyozni, hogy mindez a kistérség székhelyét nem érinti. A székhely marad Adony, ami a kistérség földrajzi központja is. Ezen tehát nem is kívánunk
változtatni. Attól, hogy a továbbiakban nem Adony adja a kistérség elnökét, továbbra is egy nagyon fontos pillére a kistérségnek, és fontos, hogy Adony a továbbiakban is részt
vegyen a közös döntésekben. Erre komoly esélyt látok Ronyecz Péter polgármesterrel folytatott eddigi megbeszéléseim alapján.
-percsi
Forrás: ADONYI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS, Duna-tér, Kistérségi Közéleti Híradó, 2010. november, VI. évfolyam 11. szám, 2. oldal