DÁTUM / NÉVNAP


HIRDETÉSEK

Szőke Imre e.v.
2431 Perkáta
Dr. Baráth Károly u. 51/A
+36 (30) 378 5478
imre.szoke19[at]gmail.com

Hosnyánszki László klíma- és villanyszerelés Perkátán és környékén

PatikaPlus Gyógyszertár Dunaújváros Tesco

B&D Kft - Dunaújváros

Suli-Soft-Design: a webes alkalmazások akadálymentesítője

József Attila Könyvtár Dunaújváros

A Perkáta Online az MTI hivatalos hírfelhasználója

legifotok.hu - Magyarország a magasból

VighFoto - esküvő, koncert, rendezvény fotózás

Jöhet az éles bevetés

Perkáta sikán

Véget értek a téli tesztek a Forma-1-ben
Aggasztó a McLaren helyzete...

Az elmúlt hét péntekén ért véget a téli felkészülés és tesztelés a Forma-1-ben. Minden csapat, minden résztvevő pályára vihette az idei évre szánt autóját, melyeket - mint tudjuk - teljesen új szabályokra alapozva építettek. Szélesebb gumik, módosított aerodinamika, szabadabb motorfejlesztés... Ahogy azt várni és gondolni lehetett, a címvédő Mercedes, valamint a hosszú évek óta az „örök” második pozíciót birtokló Ferrari bizonyult a leghatékonyabb csapatnak, így ők mondhatják el igazán magukról eleddig, hogy felkészülten, azaz teljes felkészüléssel gurulnak ki az ausztrál versenypályára, Melbourne-ben. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a Renault csomagjától függetlenül, a Red Bull is okozhat nagyobb meglepetést, ahogy a Williams, a teljesítményből és a megtett kilométerekből kiindulva. Ellenben ha figyelembe vesszük azt, hogy minden csapat minden tesztnapját más-más programmal teljesítette, akkor újra bizonyossá válik, ami minden szezonnyitó futam előtt: nem tudhatjuk a valós erejét egyiknek sem, mint ahogy nem tudhatjuk a valós gyengepontját sem az istállóknak. Ami biztos, és amiből biztosan kiindulhatunk, az csak is a versenyzők visszajelzése. Ilyenkor is jó ha mérlegel az ember - legalább is megpróbál - mert fontos az, hogy ki mondja. Aki biztos, hogy nem kerülgeti a szavakat és egyenesen megmondja, hogy éppen hol tart a csapata a többiekhez, de leginkább magukhoz képest, az a kétszeres spanyol világbajnok, Fernando Alonso. Az elmúlt 8 tesztnap eredményét sem szükséges kiemelni, hiszen tudjuk, hogy a helyzet, amibe a McLaren került, az enyhén szólva is frusztráló és egyben idegesítő. Kínos és borzalmas, köszönhetően a japánok egysége miatt, mert az az első 2 nap után látszódott, hogy maga a konstrukció, alapjaitól fogva használhatatlan. Úgy utaznak el a szezonnyitóra, hogy a csapat, a mérnökök, a csapatvezetés és maguk a versenyzők, mintha a sötétben tapogatóznának. Nem tudhatják, hogy mivel fognak szembesülni, milyen „meglepetés” érheti őket, hiszen borzalmasan kevés kilométert tudtak megtenni, és a technikai problémák, amikkel naponta szembesültek, nem biztos, hogy megoldhatóak lesznek egykönnyen. Irgalmatlan a lemaradásuk, és még annál is több, a megoldatlan műszaki meghibásodás a legendás istállónál. Ha pedig nem nézünk mást, csak magát a számokat, akkor egy szóval lehet jellemezni a krízist, amibe kerültek: utolsók...

Meglehet, hogy ez tudatosulni látszik a két, egyébként briliáns versenyzőjükben is akkor, amikor szinte mindenki azt várná tőlük, de leginkább Alonsotól, hogy kiborul. Ennek ellenére is kitartó, elszánt, akárcsak fiatal csapattársa, Stoffel Vandoorne. Annyira kitartóak, annyira szeretik azt, ami élteti őket, hogy minden nehézség mellett, méltatják a sportot.

„Kellemes meglepetés volt az, ahogy támadhatom a kanyarokat, az, ahogy érezni lehet a tapadást. Képes vagy úgy vezetni, ahogy azt akarod és nem mint egy gyerek, szóval a gumik nem melegednek túl. Ez a legjobb módja annak, hogy érezz egy Forma-1-es autót. Élvezetes újra szabadon vezetni. Most már csak olyan gyorsnak kell lennünk az egyenesekben, mint a többiek” - jegyezte meg a spanyol.

Voltak persze még páran, akik szintén elmondták azt, ami történt a szabályoknak köszönhetően, az sokkal jobbá és élvezhetőbbé tette számukra a vezetést, élmény számukra az, hogy vezethetnek.

Hülkenberg, a barcelonai teszteket követően, a következőket mondta: „Igen, lenyűgöző. Ha gyorsabban mész, akkor az mindig látványosabb. Ha padlógázzal mész a 3-as kanyarban, akkor az pokoli egy menet. A közönség nehezen érti ezt és ti, a média is. Ti nem részesültök a szenzációból. Nagyon menő” - lelkendezett. Az igazsághoz hozzátartozik az, ami gyakorlatilag mindig a legfontosabb az autósportban. Az, hogy a Pirelli által, az idei évre készített abroncsok sokkal jobban bírják a strapát és hosszabb távon lehet őket hajtani.

„Annyira nagy megkönnyebbülés, hogy lehet nyomni neki, tényleg keményen tudod nyomni egy körön és egynél több körön is. Kopnak ezek a gumik, de még ha kopnak is, akkor is olyan nagy a tapadásuk, hogy továbbra is keményen nyomhatod rajtuk. Véleményem szerint, sokkal élvezetesebb a vezetés most. Egy körön tényleg lenyűgöző vezetni. Versenytávon még nagyobb, mert érzed, hogy gyorsan mész. A régi autókkal néha kínosan lassan mentünk. Volt pár kanyar, amit nem tudtunk teljes gázzal venni, pedig egyenes is volt köztük. Borzalmas volt. Ez most teljesen más, sokkal jobb.” - jegyezte meg a dán Magnussen.

Visszatérve Alonsora és a McLarenre, nos a végtelenül nehéz helyzetük miatt, már sokan úgy gondolták, hogy csak magánál a spanyolnál úgy elszakad a cérna, hogy fogja magát és hátat fordít a sportnak. Azt tudjuk - bárkiről is legyen szó - bizonyos orgánumok, szeretik kicsavarni a dolgokat, vagy ha nem elég, akkor olyan szinten átírni sokszor a főszereplők reakcióit, hogy maga az érintett érzi magát kellemetlenül, hiszen teljesen mást, az ellenkezőjét állítják. Ráadásul, a nevében. Ez történt, a spanyol esetében is, csapata gyenge szereplése miatt. Alonsonak eleddig, esze ágában sincs visszavonulni, még inkább támadni és segíteni akar a csapatának, a rosszabb év ellenére is. Láthatjuk, a harmadik szezon is nagyon, talán a legnehezebben kezdődik a McLaren-Hondának. Jogos az, hogy maga a csapat is, még inkább Alonso a központi téma a paddockban, hogy vajon mi is lesz vele, amennyiben teljesen rossz lenne az MCL32-es McLaren-Honda. A Motorsport.com kérdésére, hogy mennyire fájdalmas számára a jelenlegi helyzet, a következőt felelte:

„Ellentétes irányba működök ahhoz képest, mint amit az emberek gondolnak. Ha az emberek pesszimisták lesznek, akkor én optimista. Ha az emberek túl izgatottak, akkor én aggódok. Magabiztos vagyok, miszerint versenyképes évünk lesz. Nem tudom az év mely pontján, de versenyképesek leszünk, futamokat akarok nyerni, dobogón akarok állni. Ha pedig minden rossz irányba megy, akkor... Akkor pedig jövőre támadok. Még nagyobb motivációval tölt el a folytatáshoz és a győzelemhez. Nem fogom abbahagyni a versenyzést úgy, ha nem jó érzések töltenek el, és olyan eredmény nélkül, amit szerintem megérdemlek.”

A Skynak is elmondta, a legjobb formáját most nyújtja.

„Ha egy nap azt érzem az autóban, ha azt látom, hogy mások fantasztikus íveket használnak, később fékeznek, mint én, korábban adnak gázt, jobban rajtolnak nálam, akkor azon a napon fogom abbahagyni, és azt fogom mondani, eljött az idő... Most, az ellenkezőjét látom ennek. Sokkal inkább, mint valaha. Idén, ezen a télen. Azt látom, hogy amikor a pályán vagyok, a legjobb szinten vagyok. Szóval most ideje támadni.” - fejezte be a spanyol.

Az a probléma, hogy a McLaren még tesztelni sem tudott normálisan sem gyorsabb körökön, sem pedig verseny-szimulációval, hiszen folyamatosan gátolva voltak a versenyzők a meghibásodások miatt. Stoffel Vandoorne, a belga tehetség is szomorú, aminek hangot is adott az utolsó napját követően.

„Meglátjuk, hogy mit hoz a folytatás, Melbourne-re is várható lesz pár frissítés, amik segíthetnek nekünk valamelyest.” - kezdte. „A Forma-1-ben nagyon gyorsan változnak a dolgok és ez egy technikai sport, szóval bármi megtörténhet. Az semmin nem segít, ha frusztráltak vagyunk. Csak az segít, ha folytatjuk a kemény munkát és a lehető leggyorsabban a helyére rakjuk a dolgokat.”

TényBox

A hónapokig tartó versenymentes hétvégéket két hét múlva felváltják, a nyüzsgős, mozgalmas és reményeink szerint, izgalmas vasárnapok, persze a szorosan hozzájuk tartozó péntekkel, valamint szombattal egyaránt. Így egyre közeledik a dátum: 2017. március 24-25-26. Az év első versenye, az ausztrál szezonnyitó nagydíj, amivel elindul az új versenyévad, az új szabályokkal, így az újabb kihívásokkal, melyekkel belépünk egy új érába. Az utóbbi cikkekben igyekeztem, minden fontosabb és hasznos információt megírni a Perkáta Sikán olvasóinak, ami a teszt periódust jelenti, azt azonban pontosan nem állt módomban közölni, hogy adott versenyző, mennyi kilométert tett meg a tesztek során. Most élnék a lehetőséggel és kiemelve egy-két versenyzőt, leírnám a megtett teszt-kilométereket.

Valtteri Bottas - Mercedes - A német csapat új versenyzője, joggal mondhatja magára, hogy a legszorgosabb és legaktívabb pilóta volt, hiszen a neve mellett közel 3000 kilométer áll.

Sebastian Vettel - Ferrari - A német világbajnok követi Bottast, aki szintén szorgalmasnak mondható, nem is maradt le sokkal tőle és 2751 kilométert teljesített.

Kimi Räikkönen - Ferrari - A finn „Jégember” picivel visszafogottabb volt ugyan, bár az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy neki voltak kényszerpihenői is, így az 1699 megtett kilométer nagyon szép teljesítmény. A Ferrari összteljesítménye kiemelkedő és a Mercedesnél a tesztperiódus során többször is elismerően vélekedtek a maranellóiak eredményeit látván.

Lewis Hamilton - Ő az, aki kicsit szokatlanul, mégis visszafogottabban teljesített, olyan csendesen. Azt láthattuk, hogy sokszor tudatosan nem volt kint a pályán annyit mint újdonsült csapattársa. Persze, az is nagy szerepet játszott a dologban, hogy Valtteri finoman szólva is későn csatlakozott az istállóhoz, volt mit megszoknia, megismernie a csapattal. Mindent leszámítva, Hamilton 2178 tesztkilométere nem olyan kevés, főleg ha azt is beleszámítjuk, hogy ő szintén egy nagy tapasztalattal bíró versenyző.

Stoffel Vandoorne - A McLaren tehetséges belga versenyzője, minden igyekezete és kitartó szorgalma ellenére is, mindössze 1093 kilométert tudott abszolválni, az autó, de leginkább a csapat partnere, a japán gyártó megbízhatatlan motoregysége miatt.

Fernando Alonso - Stoffel csapattársa, nem volt szerencsésebb és az általa elmondottak, valamint véleményét ismerve, még jobban dühítő az, amit nekik, mint versenyzőknek kell most megélniük, főleg egy olyan karakternek, egy olyan tudású bajnokalkatnak, mint a spanyol. A 884 megtett kilométer, nagyon jól mutatja, hogy szinte tehetetlenek. Nem tehetett mást a rossz technika miatt, csupán alapszintű, installációs körökre volt lehetősége, vagy épp lassú tempójú, aerodinamikai teszteket folytatott.

Debrecen, 2017. március 13.

Vigh Gábor

Grafika: Németh Zoltán


Ez egy ingyenes Dreamweaver sablon, amelyet a JustDreamweaver.com készített.

Impresszum      Adatkezelési tájékoztató