Mozgóárusítás...
Szabadegyháza vállalkozói közül néhányan beadvánnyal fordultak Szabadegyháza Község Jegyzőjéhez, hogy a Szabadegyházán mozgóárusítást végzők engedélyét vonjam vissza, illetve tevékenységüket korlátozzam (pl. fagylalt-, hús-, pékáru-, gázpalack-, takarmányárusítás stb.).
Az alábbiakban - az adatvédelmi jogszabályok betartásával - közlöm a beadványukra írt válaszlevelet:
Tisztelt Vállalkozók!
A 2011. június 6-án kelt, mai napon kézhez kapott beadványukra válaszolva az alábbiakról tájékoztatom Önöket:
A mozgóbolti tevékenységet központi jogszabály, a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény és a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX.29.) Korm. rendelet szabályozza. E jogszabályok határozzák meg a kereskedelmi tevékenységek végzésének általános szabályait, feltételeit és a mozgóbolti tevékenységre vonatkozó sajátos előírásokat, amelyeket a kereskedelmi tevékenység e formájának gyakorlása során érvényesíteni kell. E jogszabályok alapján a mozgóbolti tevékenység országosan megengedett tevékenységnek minősül. Az Alkotmány 44/A § (2) bekezdése alapján: A helyi képviselő-testület a feladatkörében rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal.
A mozgóbolti kereskedelem egyik sajátossága, hogy közterületen végzett tevékenység, ezért a közterület-használat rendjét meghatározó szabályozás szükségképpen érinti a mozgóbolti tevékenységet. Az önkormányzat a közterület használatát szabályozó rendeletében a közterületek rendeltetésszerű használatának biztosítása érdekében a mozgóbolti árusítást korlátozhatja, feltételekhez kötheti, azonban e rendelkezéseknek a közterület használat rendjének biztosításával összefüggő indoka kell, hogy legyen. A szabályozás nem lehet diszkriminatív, és nem valósíthatja meg a joggal való visszaélést. Az önkormányzatnak nincs hatásköre arra, hogy a törvény, illetve a kormányrendelet által megengedett gazdasági tevékenység folytatását a működési területén megtiltsa.
Az Alkotmány 9. § (2) bekezdése elismeri és támogatja a vállalkozás jogát és a gazdasági verseny szabadságát. Az Alkotmány 70/A §-ában foglalt jogegyenlőség elve tiltja a jogalanyok közötti olyan alkotmányos indok nélkül tett megkülönböztetést, amelynek következtében egyes jogalanyok hátrányos helyzet-be kerülnek (diszkrimináció tilalma).
A szabadpiaci verseny szellemében nem lehet megtagadni a mozgóárusítást. Az Európai Unió és a Tanács 2006/123/EK irányelve a belső piaci szolgáltatásokról - többek között - rögzíti a szolgáltatások szabad mozgásának, a szolgáltatásnyújtás szabadságának elvét, valamint a szolgáltatás igénybevevőinek szabad választási jogát. Ezt az irányelvet minden hazai jogszabály megalkotásakor érvényesíteni kell. Tilos a fogyasztók választási szabadságát indokolatlanul korlátozni, és szintén tilos valamely vállalkozást előnyhöz juttatni.
Tájékoztatom továbbá Önöket, hogy a mozgóbolt útján folytatott kereskedelmi tevékenység tekintetében a kereskedő székhelye szerinti település jegyzőjét jelöli ki a Kormány kereskedelmi hatóságként és felügyeleti szervként. A mozgóárusítást végző kereskedőnek engedéllyel kell rendelkeznie, és az árusítás feltételeit, az engedélyben foglalt előírások betartását - az üzletekhez hasonlóan - a szakhatóságok ellenőrzik, ellenőrizhetik.
A beadványukban szereplő kérést - miszerint a mozgóboltok engedélyét vonjam vissza, illetve korlátozzam tevékenységüket - nem tudom teljesíteni, miután a mozgóárusítást végző kereskedők engedélyét a kereskedő székhelye szerinti település jegyzője adja ki.
Egriné Ambrus Andrea jegyző
Forrás: Szabad 1 Lap Helyi Közéleti Híradó 2011. augusztus, I. évfolyam 6. szám, 3. oldal