Folyik a Perkátai Életút Projekt kivitelezése
2010. szeptember 20-án megkezdődött a Perkátai Életút Projekt kivitelezése. A budapesti székhelyű LAURUS-DUO Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. emberei és alvállalkozói vonultak fel az építési területre, amelynek a nagyvenyimi székhelyű BAU-MEDI-PLAN Egészségvédő Mérnöki Bt. a műszaki ellenőre. A projekt az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program keretében valósul meg, az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap finanszírozásával. A támogatás mértéke meghaladja a 35 millió Ft-ot. A tervek szerint november 30-ig kell elkészülnie a sétánynak, platánsorral övezve.
A projekttel összefüggésben bemutatjuk a következőkben az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapot.
Forrás: perkata.hu
A következő képeket Vigh György (Suli-Soft-Design) készítette 2010. október 9-én.
Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap
Az FVM által készített és 2006. augusztusában nyilvánosságra hozott Új Magyarország Vidékfejlesztési Stratégiai Terv alapján az agrár-vidékfejlesztés nemzeti fejlesztési irányai (prioritásai) az alábbiak szerint kerültek meghatározásra:
- a mezőgazdaság, az élelmiszer-feldolgozás és erdészeti szektor versenyképességének javítása, a strukturális feszültségek enyhítése, a termelési szerkezetváltás elősegítése;
- a versenyképes agrárgazdaság humán feltételeinek megteremtése, különös tekintettel az innovációs készség a piacorientált szemlélet elterjedésére;
- a fenntartható termelés és földhasználat garanciáinak erősítése;
- a vidéki foglalkoztatási feszültségek csökkentése, a vidéki jövedelemszerzési lehetőségek bővítése, illetve a vidéki életminőség javítása, a szolgáltatásokhoz való hozzáférés javítása a vidéki települések lakosainak;
- helyi közösségek fejlesztése.
A nemzeti fejlesztési irányok figyelembe vételével az EMVA támogatásai az alábbi csoportokra (tengelyekre) oszthatók:
I. tengely:
A mezőgazdaság, az élelmiszer-feldolgozás és erdészeti ágazat versenyképességének javítása. A tengely támogatásai elsősorban a termelési szerkezet átalakításának segítségével, minőségi termékek előállításának támogatásával, az innovációs tevékenység ösztönzésével, a szakképzés megerősítésével, illetve az infrastruktúra fejlesztésével célozzák a mezőgazdasági ágazat versenyképességének növelését.
II. tengely:
A környezet és a vidék állapotának javítása. Ezen tengely keretében olyan intézkedések kerülnek meghirdetésre, amelyek különböző agrár-környezetgazdálkodási programok bevezetésén, a Natura 2000 hálózathoz kapcsolódó támogatásokon, illetve a mezőgazdasági területek erdősítésén keresztül biztosítják a mezőgazdasági földterületek, illetve a természeti erőforrások fenntartható felhasználását.
III. tengely:
Az életminőség javítása a vidéki területeken és a diverzifikáció ösztönzése. Ez az intézkedéscsoport a vidéki jövedelemszerzési lehetőségek bővítését, illetve az épített és természetes vidéki környezet megőrzését és megújítását célozza azáltal, hogy támogatást nyújt a mezőgazdasági vállalkozásoknak tevékenységük diverzifikálására, mikro-vállalkozások létrehozására és fejlesztésére, a vidéki turizmus ösztönzésére, a vidéki örökség megőrzésére és korszerűsítésére, illetve vidéki gazdasági és lakossági szolgáltatások igénybevételére.
IV. tengely: LEADER.
A LEADER program helyi fejlesztési stratégiák megvalósítását ösztönzi a belső erőforrások innovatív és hatékony helyi felhasználásán, az életminőség helyi sajátosságokon alapuló növelésén keresztül, széleskörű helyi partnerségre alapozva. A program keretében a vidéki települések Helyi Vidékfejlesztési Közösségekké szerveződnek, és öntevékenyen határozzák meg helyi vidékfejlesztési stratégiájuk alapjait.
Az EMVA forrásainak megoszlása a különböző tengelyek között előreláthatóan a következőképpen alakul:
Tengely
|
Forrás-
megoszlás (%) |
I. tengely |
47.0
|
II. tengely |
32.0
|
III. tengely |
11.5
|
IV. tengely |
5.5
|
Technikai segítségnyújtás keret * |
4.0
|
* = A technikai segítségnyújtás keret a program végrehajtását segíti elő a programban közreműködő szervezetek tevékenységének támogatásával, kommunikációs kampány finanszírozásával stb.
Az EMVA kapcsán a következőkre fontos felhívni a figyelmet:
- Az EMVA - szemben elődjével, az Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Programot (AVOP) finanszírozó EMOGA Orientációs Részleggel - besorolása alapján nem számít Strukturális Alapnak, ezért az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program sem számít operatív programnak az NFT 2 keretében. Tartalmilag azonban számos helyen csatlakozik a többi operatív programhoz, illetve azokhoz hasonló fejlesztési célokat fogalmaz meg.
- A vidékfejlesztési programot végrehajtó intézményrendszer is eltér a többi operatív programétól: az Irányító Hatóság a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, míg a Kifizető Ügynökség, azaz a kérelmekkel kapcsolatos végrehajtási feladatokat ellátó szerv a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal.
- A SAPARD elő-csatlakozási alap, illetve a 2004-2006. között működő AVOP program végrehajtási tapasztalatai alapján a hatóságok az EMVA támogatásokkal kapcsolatos eljárásrendet a korábbiakhoz képest radikálisan egyszerűsíteni szándékoznak. A jogosultsági és támogatási feltételek meghatározásában elmozdulás történik a normativitás irányába, ami megkönnyíti a kérelmezők dolgát, csökkenti a szubjektivitást a kérelmek kiértékelésének folyamatában, növeli a források felhasználásának átláthatóságát. A pályázatok benyújtására előre megadott időszakok állnak majd rendelkezésre, így jobban tervezhetővé válik a dokumentumok feldolgozásához szükséges erőforrás.
- Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Programot az Európai Unió illetékes szervei hagyták jóvá; az első kérelmek benyújtására 2007. áprilisában kerülhetett sor.
Forrás: http://eupalyazatiportal.hu/europai_mezogazdasagi_es_videkfejlesztesi_alap/